מסע בעין כרם- הצעה לטיול בכפר

מסע בעין כרם - סיור של חו״ל בירושלים

 

 

עין כרם היא חלק מוניציפלי של ירושלים אבל בעצם די לא שגרתית בנוף הירושלמי. 

במשך שנים עד קום המדינה היא היתה כפר בפני עצמו וגם אחרי קום המדינה , החיבור בינה לבין ירושלים היה די רופף . אולי בגלל זה התושבים הותיקים של עין כרם לא קוראים לה שכונה אלא בעיקר קוראים לה כפר ולכפר הזה יש גם ניחוח בינלאומי שמשולב עם סיפור ציוני ואפילו אגדות על זהב בקירות ... 

 

אז מה התחנות שעליהן אני ממליץ ?

 

נתחיל את הסיור בחניון המעיין ומשם נפנה שמאלה לכיוון מעיין מרים לא לפני שנעצור לתצפית על בוסתן עין כרם . לאחר הבוסתן נקפוץ אל מעיין מרים המפורסם ( רק אל תשתו מהמים ...) ומשם נעבור את מנזר האחיות רוזרי בדרכנו אל מעלות הביקור שלוקחים אותנו כל הדרך למעלה אל כנסיית הביקור . 

נכון לתקופה האחרונה , הכניסה לכנסיה עדיין סגורה אבל אפשר להציץ לחצר ולראות את הפסיפס עם סיפור הביקור של מרים אצל אלישבע וזכריה ואפילו לראות את תפילת המגניפיקט על קיר החצר בשפות רבות ואם תציצו לראש השער , תוכלו לראות את דמויותיהם של אלישבע וזכריה שמנופפים לשלום ומתחתם את שם המסדר האחראי על המקום , קוסטודיה טרה סנטה. משמרת הארץ הקדושה שהוקמה על ידי האפיפיור קלמנס השישי אחרי שהבין שכבר לא יוכל בשום דרך שהיא לסלק את הממלוכים וכדאי לו להקים מסדר של שלום שבתיאום עם השילטון המוסלמי , ישמור על המקומות הקדושים לנצרות . בראשו עמד פרנציסקוס מאסיזי ולכן המסדר מוכר גם כמסדר הפרנציסקני.

 

ניתן לראות בסמוך לכניסה לכנסיית הביקור את שער הכניסה למתחם הרוסי של ה״ דוחובניה רוסקייה מיסיה״ או בתרגום חופשי כוח המשימה הרוחני ( דתי) הרוסי כשלידו חונה פולקסוואגן של הנזירים הפרנציסקניים שמצליח לרדת את כל מעלות הביקור בלי לאבד שליטה ולעוף לוואדי.( כשתהיו שם , תבינו כמה זה מאתגר )

 

לאחר הירידה מכנסיית הביקור ניתן לחצות את כל רחוב המעיין ואז להגיע אל כנסיית יוחנן בהרים שלפי המסורת הנוצרית נולד שם יוחנן המטביל והמקום גם שימש כבית הוריו. רגע. לפני כמה דקות היינו בכנסיית הביקור ושם דיברנו על ביתם של הורי יוחנן . אבל היי, לא הורסים סיפור טוב עם עובדות...

המקום עדיין סגור , אבל ניתן לראות את מבנה הכנסיה מבחוץ וגם את תפילת הבנקדיטוס אותה אמר זכריה לאחר הולדת בנו יוחנן על קיר החצר בשפות שונות .

 

משם נמשיך ברחוב האחיות נראה את הבית העתיק בעין כרם ( אפשר להיכנס ולקנות ריבות מתוצרת מקומית ובכלל החצר שם מקסימה ויש תצפית יפה מאוד בתשלום של 15 ש״ח אלא אם כן אתם קונים ריבות ) 

נגיע אל מתחם רטיסבון . בזמנים שהוא אינו סגור , ניתן לטייל במתחם והינות מהגן היפה שלו והתצפיות המרהיבות . נכון לעכשיו גם הוא סגור וכל שנותר הוא לעמוד ליד השער ולספר את סיפורו של רטיסבון היהודי המומר  ומפעל חייו המורכב בירושלים. 

ניתן להמשיך אל רחוב האורן ומרחבת העפר לתצפת על המתחם הרוסי ( המוסקוביה) עם מנזר גורני וכנסיית כל הקדושים המוזהבת ולבסוף לרדת אל כנסיית סנט ג׳ון היוונית ואם האחראי על המקום נמצא בחוץ ותגידו לו יפה קליספרה או קלימרה ותבקשו בפרקלו להיכנס פנימה, אז יש סיכוי שזה יקרה.

משם גולשים אל סוף המסלול ומסיימים שוב מול חניון המעיין.

תהנו.