האיש בגבס שהצביע על הקמת המדינה

האיש בגבס שהכריע את הקמת המדינה

האיש בגבס שהכריע את סיפור הקמת המדינה 

 

הכרזת האו״ם בכ״ט בנובמבר על הקמת שתי מדינות בארץ ישראל היתה האירוע שפתח את מלחמת העצמאות .

יום למחרת הותקף אוטובוס בדרך לירושלים ומשם הקרבות זלגו לכל רחבי ארץ ישראל המנדטורית .

היישוב היהודי התמודד בקושי עם הכוחות הערביים המקומיים ורק מאזור מרץ 48 התחיל להסתמן שינוי מגמה עם יישום תכנית ד׳ של ההגנה ( ששני המבצעים המפורסמים שלה היו מבצע נחשון וקרב משמר העמק) .

 

למרות זאת , החשש מפני עזיבת הבריטים הצפויה ב 15.5.48 היה גדול. ההתמודדות של ההגנה עם כוחות ערביים מקומיים בסדר גודל של מיליציות היה לא פשוט . מה תעשה המדינה הצעירה שתקום מול צבאות ערב הסדירים שלבטח ייכנסו לכאן?

הלחץ הבינלאומי על בן גוריון לא להכריז על הקמת המדינה היה עצום . הציר האמריקאי אמר לבן גוריון שהוא עוזב כי לא יוכל לראות איך שוחטים כאן את שארית הפליטה שנותרה מהשואה ולחץ כזה הגיע ממדינות נוספות . בנוסף הבריטים טענו שאם יבקשו מהם להישאר , הם מוכנים לכך . 

 

בן גוריון קרא לישראל גלילי ויגאל ידין ושאל אותם מה לדעתם הסיכוי שלנו לנצח את צבאות ערב . התשובה היתה שבמקרה הטוב הסיכוי הוא 50/50.

 

כובד ההחלטה שהונח על כתפי בן גוריון היה עצום. למרות הסיכון העצום הוא החליט לא לסגת מהקמת המדינה. ״חיכינו קרוב ל2000 שנים , ההיסטוריה לא תסלח לנו אם בגלל נפסיד את ההזדמנות עכשיו ״ טען . 

 

היתה לבן גוריון רק בעיה אחת . לא היה לו רוב במועצת העם להחלטה על הקמת המדינה. בעצם כן היה לו רוב , אבל הקול המכריע , הרב יהודה מיימון , היה בירושלים הנצורה. 

 

בן גוריון לא התייאש ושלח מטוס אוסטר קטן שכונה פרימוס על שם הרעש שהקים , אל שדה התעופה המאולתר שמערב ירושלים שהיום עובר עליו רחוב רחוב כנפי נשרים ( כאיזכור לשדה התעופה ההוא) בגבעת שאול.

 

מספרים שכשבאו להסיע את הרב מימון אל המטוס , גילו שהוא שבר את רגלו ולכן היה מגובס באופן שלא איפשר את הכנסתו למטוס הזעיר . הרב מימון לא ויתר ודרש שיקשרו את רגלו לדופן המטוס וכך הוא טס לתל אביב והצביע בעד הקמת המדינה והיו דתיים שאמרו בצחוק שעזה נאמר הפסוק ״ כי עוף השמיים יוליך את הקול״ ...

 

בתמונה : הרב מיימון יושב מימינו של בן גוריון במעמד הכרזת העצמאות