מסע לחצרות החרדיות של ירושלים

מסע אל החצרות החרדיות של מרכז העיר

 

 

אם תשאלו לא ירושלמים באיזה מקום בירושלים ניתן לראות את העולם החרדי ששימר את סגנון היישוב הישן של ירושלים , בוודאי התשובה תהיה מאה שערים . אולי גאולה. 

 

אבל במרכז העיר ירושלים, ממש מטר מכל נקודה חילונית מסתתרות מספר חצרות חרדיות ושכונה חרדית אחת שממש משולבות עם השכונות הלא חרדיות של מרכז העיר והכי מעניין לטייל שם. אותי מרתק לראות את המעבר ברגע אחד בין העולמות .

 

אז אני שמח להמליץ לכם על שיטוט מעניין בשכונות החרדיות של נחלאות ושערי חסד.

 

נפתח את הסיור בשכונת כנסת ישראל ג׳. איך נגיע? פשוט נחצה את רחוב בצלאל ממרכז ז׳ראר בכר ומולנו , על הרקע של בית ספר בצלאל ובתי הקפה , ניצבת לה שכונת כנסת ישראל ג ׳ שבנויה בצורת האות ח׳ וממש ניתן לראות בה את מרפסות הרכבת , את הבתים הקטנים , את הרחבה המרכזית הקטנה ובמיוחד את לוחות ההקדש שעל כל דירה שמציינים את הנדיבים שתרמו את הכסף לבניית הדירות למען עניי ירושלים.

 

נמשיך משם אל חצר בתי מונקטש הסמוכה. נראה את השלט שמציין שהמקום נבנה עבר קהילת מונקאטש ו11 גלילות מכספי כולל מונקאטש לצדקת רבי מאיר בעל הנס. 

ניכנס אל החצר הפתוחה של מונקאטש ואם יש לנו מזל, נוכל לראות את בית הכנסת של מונקאטש פתוח . בית הכנסת ממש מזכיר שול מזרח אירופאי.

 

נמשיך משם אל רחוב שומרון וניכנס אל חצר בתי ראנד החסידית שנבנתה על ידי רבי מנחם מנדל ראנד עבור קהילת גליציה . במקום ניתן לראות את בית הכנסת המרשים, את בור המים עם מכסה הברזל של אליאנס וכמובן את מקווה הגברים ומקווה הכלים.

 

משם ניתן לקפוץ אל רחוב התבור ולראות את שלט ההקדש של בתי ברוידא שנבנו מכספי רבי יעקב יוסף ברוידא עבור תלמידי חכמים עניים מעדת הפרושים של ירושלים. 

בחלק האחורי של בתי ברוידא מצויות שכונות כנסת ישראל א ו ב עם בית כנסת אהל רחל ועץ התפוז ( לא אופייני לירושלים)

לסיום תחצו את בצלאל ותמשיכו אל רחוב אוסישקין ותיכנסו מרחוב הגר״א אל שכונת שערי חסד הציורית שכונה קטנה בסגנון של ירושלים של פעם עם דמויות ששילבו גדלות תורנית עם פשטות וענווה כמו רבי שלמה זלמן אויערבאך , הרב חרל״פ והמגיד הירושלמי המפורסם רבי שלום שבדרון. עם חוזרים בתשובה מפורסמים כמו פופיק ארנון (שמוכר לכולנו מלהקת הנח״ל, סאלח שבתי מ״מציצים״ ועוד), הצייר איקא ישראלי שהקים את דיסקוטק ״אפרופו״ הראשון בארץ ולאחר שחזר בתשובה המשיך להיות על קו שערי חסד -תל אביב ולהיפגש עם ציבור חילוני תל אביבי וכונה ״ האדמו״ר מדיזנגוף״, עם בור מים של פעם, תנור שכונתי עם סיפורים על האופה התימני חיים בייקר שבכלל קראו לו חיים לוי, עם משה שפירא ושעון השמש וסיפור על רצון לסייע לעניים שהצמיח שכונה שעברה הרבה גלגולים בדרך להיות שכונה קטנה וקסומה בין רחביה לגן סאקר. 

 

אז בואו להכיר עולם חרדי נסתר ממש בלב העיר !!