משכנות שאננים

יהודה טורא - הערירי שהוריש לנו את ירושלים

סביר להניח שאם תעצרו ירושלמי מקרי ברחוב ותשאלו אותו היכן נמצאים בתי טורא , הוא ימשוך בכתפיו או יותר גרוע , יחשוב שאתם סתם מטרילים אותו . אבל אם תשאלו אותו איפה נמצאת משכנות שאננים , הוא מיד ידע לכוון אתכם. השכונה הראשונה מחוץ לחומות . בכל זאת.

 

אבל באמת זו ממש אותה שכונה. אז רגע. איך זה שלא הכרנו?

 

כשמונטיפיורי תכנן לרכוש מאחמד אגא אל דודאר את השטח ממול החומות לו שעליו הקים את ״כרם משה ויהודית״ הוא לא החליט סופית מה הוא הולך לעשות במקום. הוא רצה לסייע לעניי ירושלים הלחוצים בדוחק בתוך החומות , אבל תקציב להקמת שכונה לא היה לו.לכן מלכתחילה תכנן לבנות במקום בית חולים. אולם התפתחותו של בית חולים רוטשילד שהוקם ב1854 והלך והתפתח , ייתר את הצורך בהקמת בית חולים נוסף.

 

לחלל הזה נכנס באופן מפתיע יהודה טורא מניו אורליאנס. 

טורא , שהצליח בעסקיו וצבר הון רב היה אדם שקט ומופנם שנפטר ערירי ללא יורשים . לעת זקנתו החל להתקרב ליהדות ותרם כספים למטרות יהודיות בעירו. 

הוא נפטר ב1854 ובצוואה שהשאיר ציווה להעביר למונטיפיורי 50000 דולר (סכום עתק באותם ימים ) בהם ישתמש מונטיפיורי למען עניי ירושלים :

 

״מאד כלתה רוחי לתמוך ידי השר היקר משה מאנטעפיארע שליט"א על דרכו אשר הולך זה כמה להטיב מצב אחב"י האומללים בעיר הקודש ירושלים, ולמען יוכלו לעבוד את ה' אלהי אבותינו באין שטן ומפריע, ולזאת הנני נותן סך חמשים אלף דולר ועושי רצוני יעמדו לימין השר מאנטעפיארע לעשות עם הכסף הנזכר כטוב וכישר בעיניו להגיע אל המטרה הנזכרת״

 

בכסף שקיבל מונטיפיורי מיהודה טורא , הוא בנה את שני המבנים של שכונת משכנות שאננים ואבן ההנצחה בכניסה לשכונה מזכירה את שמו של הנדיב יהודה טורא שלא השאיר צאצאים , אבל הוריש לכולנו את השכונה היהודית הראשונה מחוץ לחומות ירושלים.